Om te illustreren dat ik mij graag bezig houd met innovatie, heb ik hieronder een filmpje van Peter Hinssen, waarin hij vertelt over het bezig zijn met de crap van gisteren, die je vandaag nog aan het oplossen bent, terwijl er ook weer nieuwe sh*t bij komt. Terwijl je eigenlijk zou moeten focussen op de toekomst. Hij vertelt heel goed waarom dat is. Dat scheelt mij weer uitleggen. Het filmpje start op het punt waar hij over het model begint, maar voel je vrij om het filmpje vanaf het begin te starten.
Innovatie gebeurt niet als je er geen tijd voor maakt. Daar geloof ik in. Bedrijven die in hun vacatureteksten of ‘over ons’ secties op de website vertellen dat ze innovatief zijn en een ‘innovation mindset’ verwachten van hun team, durf ik daar graag op aan te spreken. Wat gebeurt er in de praktijk? Krijgen medewerkers tijd om creatief te zijn? Krijgen ze tijd om na te denken? Om naar inspirerende events toe te gaan? Om af te spreken met vakgenoten of juist mensen die niets met hun vak te maken hebben? Wordt er inspiratie gedeeld tijdens teammeetings, of gaat het altijd over de planning van deze week en de resultaten van vorige week?
Het moet ok zijn voor medewerkers om tijd te besteden aan inspiratie. Non-billables zeg maar. Ik geloof er ook in dat niemand de vrijheid gaat misbruiken. Zeker niet als je innovatie, inspiratie en ideeën onderdeel maakt van je interne strategie. Daarvoor moeten HR en teamleiders om de tafels. Hoe stimuleer je dit zonder er zoveel druk op te leggen dat het de creativiteit doodslaat? Hoe zorg je voor terugkoppeling? Hoe zorg je dat iedereen op zijn of haar manier bijdraagt? Want lang niet iedereen zal zich geroepen voelen om de hele tijd bezig te zijn met ‘morgen’ of volgende week. Of daar qua senioriteit al toe in staat zijn?
Ik help je graag om de puzzel te leggen. Om samen met teamleiders en teamleden te ontdekken hoe innovatie, inspiratie en ideeën een vaste plek kunnen krijgen in je organisatie. En hoe je dit steeds opnieuw evalueert en aanpast. Want je mensen veranderen, net als hun behoeftes, en dat geldt ook voor de behoeftes van de onderneming als geheel. Dat doe ik als jij gelooft dat bezig zijn met de dag van morgen of nog verder in de toekomst veel kan opleveren voor jouw bedrijf. Als je alleen nog even niet weet hoe je dat moet vormgeven.